Αρχική

Basket League για… κλάματα – Ερασιτεχνικό marketing σε επαγγελματικό άθλημα

Με το πέρας των πρώτων εφτά αγωνιστικών της φετινής Basket League και την πρόσφατη ανακοίνωση του επικειμένου All-Star Game που θα πραγματοποιηθεί στο ΟΑΚΑ στις 17-18 Δεκεμβρίου, πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να αναφερθούμε σε ορισμένα ζητήματα εμπορικής και επικοινωνιακής φύσεως, τα οποία αντί να βοηθούν το ελληνικό μπάσκετ να ανθίσει και να αναπτυχθεί, καταλήγουν να το πλήττουν και να το μειώνουν στα μάτια του κοινού.

Δυστυχώς για το αγαπημένο μας άθλημα, οι πρακτικές του marketing που εφαρμόζονται στην κορυφαία τη τάξει κατηγορία δείχνουν ότι ακόμα και σήμερα γίνονται τεράστια λάθη στον τρόπο προβολής των χορηγών και όχι μόνο. Λάθη τα οποία σίγουρα γίνονται αντιληπτά από ανθρώπους της αγοράς, οι οποίοι βλέποντας τα είναι βέβαιο πως θα κοιτούν με σκεπτικισμό την οποιαδήποτε πιθανή προβολή του brand τους μέσα από το «ελληνικό μπασκετικό προϊόν». Στο τέλος της ημέρας, σε μια περίοδο που τα οικονομικά δεδομένα δυσκολεύουν και ο ανταγωνισμός στην αγορά γίνεται όλο και πιο έντονος, οι εταιρείες γίνονται πιο προσεκτικές στον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν να «ξοδέψουν» το budget για την προβολή τους, κάνοντας στοχευμένες κινήσεις για τις οποίες νιώθουν ασφαλείς σχετικά με τα αποτέλεσμα.

Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, βλέπουμε το εξής απίστευτο στην πλειοψηφία των γηπέδων της Basket League: τα backdrops χορηγών προβάλλουν τα λογότυπα των κεντρικών χορηγών της λίγκας, αλλά και των γηπεδούχων ομάδων. Αν αναρωτηθεί κανείς ποιο είναι το κακό με το παραπάνω, η απάντηση είναι απλή. Πολλές ομάδες έχουν χορηγίες από εταιρείες που είναι ανταγωνιστικές με τους χορηγούς του πρωταθλήματος, κάτι που είναι βέβαιο πως δεν ικανοποιεί κανέναν εμπλεκόμενο και βγάζει προς τα έξω μια τελείως ερασιτεχνική και ξεπερασμένη εικόνα marketing.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα backdrops στα γήπεδα Παναθηναϊκού, Ολυμπιακού, Περιστερίου, Ιωνικού, Λαυρίου και ΠΑΟΚ, όπου το λογότυπο της εταιρείας “Sixt”, η οποία αποτελεί χορηγού του πρωταθλήματος, προβάλλεται δίπλα σε ανταγωνιστικά brands όπως μπορείτε να δείτε και στις παρακάτω φωτογραφίες. Avance Rent a car, Arena Rent a Car, Avis, Escape Rent a car κτλ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αν δεν μας αρκούν τα παραπάνω για να αντιληφθούμε ότι κάτι πάει λάθος στον τρόπο διαχείρισης της προβολής των χορηγών, αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόσφατα είδαμε πως στα γήπεδα του Άρη, της Καρδίτσας και της Πάτρας δεν υπήρχε καν backdrop ή τουλάχιστον δεν χρησιμοποιήθηκε την μοναδική στιγμή που είναι απαραίτητο, δηλαδή κατά την διάρκεια των post-game συνεντεύξεων.

 

 

 

 

 

 

 

Η σύγκριση με το ποδόσφαιρο

 

Στο σημείο αυτό, θα ήταν χρήσιμο να κάνουμε μια απλή σύγκριση με το πρωτάθλημα της Super League το οποίο παρά την γενικότερη απαξίωση που έχει δεχτεί (αλήθεια υπάρχουν ακόμα ρομαντικοί που το πιστεύουν αυτό και ταυτόχρονα ψάχνουν στην ΕΡΤ3 το ελληνικό μπάσκετ;), τουλάχιστον καταφέρνει να εφαρμόσει με έναν πιο ορθολογικό τρόπο κάποιες βασικές λογικές στην προβολή των χορηγών της λίγκας αλλά και των χορηγών των συλλόγων.

Οι χορηγίες στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο αποτελούν τα τελευταία χρόνια πολύ σημαντικό κομμάτι στην εμπορική ανάπτυξη του αθλήματος. Κάθε χρόνο όλες οι ομάδες αναπτύσσουν ολοένα και περισσότερο την εμπορική τους πολιτική με αποτέλεσμα να υπάρχουν συνεχώς καινούργιες εταιρείες στο χώρο από διαφορετικούς κλάδους

Οι ομάδες της Super League προσφέρουν μεταξύ άλλων διαφήμιση εντός των αγωνιστικών εγκαταστάσεων σε μορφή led advertisement και με την τοποθέτηση λογοτύπου στα backdrops χορηγών. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να σημειώσουμε ότι υπάρχει διαφορά όσον αφορά τις χορηγικές συμφωνίες της λίγκας οι οποίες και αυτές υπάρχουν εντός της τηλεοπτικής κάλυψης αλλά σε ξεχωριστή δομή και διαφορετικά υλικά.

Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι τα flash interviews των προπονητών, τα οποία πραγματοποιούνται εντός αγωνιστικού χώρου, αλλά και οι διάφορες βραβεύσεις όπως Player of the Month και Best Goal του πρωταθλήματος, προβάλλουν αποκλειστικά τους κεντρικούς χορηγούς της Super League.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αντίθετα, κατά την διάρκεια των συνεντεύξεων τύπου, οι ομάδες έχουν την δυνατότητα να προβάλλουν αποκλειστικά τους δικούς τους χορηγούς στο backdrop, κάτι που εξασφαλίζει πως αποφεύγονται τριβές και στις εμπορικές συμφωνίες που έχουν υπογραφεί από τους συλλόγους και την Super League, μιας και δεν προβάλλονται πουθενά ανταγωνιστικά brands ταυτόχρονα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι προβληματισμοί για το AllStar Game

Αφού λοιπόν πραγματοποιήσαμε μια σύγκριση μεταξύ των κορυφαίων εθνικών κατηγοριών στα δύο δημοφιλέστερα αθλήματα της χώρας, θα θέλαμε να αναφερθούμε και σε ένα πιο «φρέσκο» ζήτημα το οποίο προκαλεί απορίες και προβληματίζει το κοινό για την λάθος διαχείριση του. Το θέμα στο οποίο αναφερόμαστε δεν είναι άλλο από την διεξαγωγή του All-Star Game της Basket League για το 2022 στο ΟΑΚΑ.

Το All-Star Game μπορεί να αποτελέσει ένα «όπλο» για την ανάπτυξη του αθλήματος, ωστόσο με αυτούς του χειρισμούς είναι πολύ πιθανό να εκπυρσοκροτήσει και να πυροβολήσουμε τα πόδια μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Για να ξεκινήσουμε από τα απλά ζητήματα, η ανακοίνωση ενός τόσο μεγάλου αθλητικού γεγονότος μόλις δύο εβδομάδες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής του είναι πραγματικά αδιανόητη σε πολλά επίπεδα, καθώς πρώτον σε επικοινωνιακό επίπεδο το διάστημα δεν είναι ικανό για να προβληθεί αποτελεσματικά το event και να προσελκύσει το μέγιστο δυνατό αριθμό επισκεπτών, ενώ και πιθανοί θεατές που θα ήθελαν να προγραμματίσουν κάποιο ταξίδι για να επισκεφτούν την πόλη που φιλοξενεί τον αγώνα δεν έχουν χρόνο για να ετοιμαστούν και να πραγματοποιήσουν τις κρατήσεις τους σε λογικές τιμές.

Επιπλέον, το All-Star Game είναι ένας θεσμός που μπορεί να αξιοποιηθεί ως «όχημα» για την ανάπτυξη του αθλήματος από άκρη σε άκρη της χώρας, συνεπώς η επιλογή της Αθήνας δεν θεωρείται ιδανική.

Ένα ακόμα στοιχείο το οποίο προβληματίζει ιδιαιτέρως είναι πως οι ημερομηνίες διεξαγωγής του All-Star Game συγκρούονται με αυτήν του τελικού του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου, ο οποίος είναι προγραμματισμένος για τις 18 Δεκεμβρίου. Για να είμαστε ειλικρινείς, ο τελικός του «Μουντιάλ» είναι ένα από τα κορυφαία αθλητικά γεγονότα παγκοσμίως και ελάχιστες αθλητικές, κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις θα μπορούσαν να αναμετρηθούν επί ίσοις όροις απέναντι του. Αναφέρουμε απλώς ότι ο τελικός του 2018 συγκέντρωσε περισσότερους από 1.1 δισεκατομμύρια τηλεθεατές.

Ενόψει λοιπόν του All-Star Game, οι φίλοι του αθλήματος καλούνται να ψηφίσουν τους 5 Έλληνες και 5 ξένους αθλητές που πιστεύουν ότι αξίζουν να συμμετέχουν στον αγώνα μέσα από το site του ΕΣΑΚΕ, ωστόσο αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι δεν αναγράφεται πουθενά η καταληκτική ημερομηνία και ώρας της ψηφοφορίας.

Για να επιστρέψουμε στα οργανωτικά, παρότι το All-Star ξεκινάει σε δύο βδομάδες, το τελικό πρόγραμμα του διημέρου δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα, ενώ το banner με τα σημεία πώλησης εισιτηρίων δεν οδηγεί σε κάποια σελίδα και η πλατφόρμα της VIVA δεν έχει αναρτήσει ακόμη κάτι σχετικό με την πώληση εισιτηρίων.

 

 

 

 

Η έλλειψη του τελικού προγράμματος, πέρα από το ότι δημιουργεί απορίες στον υποψήφιο αγοραστή εισιτηρίου σχετικά με την μορφή που θα έχει το τελικό προϊόν που αγοράζει δημιουργεί μια σειρά από επιπρόσθετα προβλήματα, καθώς οι αθλητές δεν γνωρίζουν επακριβώς τις υποχρεώσεις τους, ενώ και η προβολή των χορηγών παραμένει στον αέρα. Πως θα σχεδιάσει μια εταιρεία πιθανές δράσεις για την υποστήριξη του All-Star Game όταν δεν ξέρει δύο βδομάδες πριν το τι ακριβώς θα γίνει κατά την διάρκεια του διημέρου.

Όλα τα παραπάνω είναι δυστυχώς για εμάς εκ διαμέτρου αντίθετα με τον τρόπο που σχεδιάστηκε, προγραμματίστηκε και επικοινωνήθηκε το All-Star Game της Γαλλίας το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 29 Δεκεμβρίου στην Accor Arena.

Το συγκεκριμένο All-Star Game προβάλλεται εδώ και μήνες σε ιστοσελίδες που καταγραφούν και παρουσιάζουν όλα τα αθλητικά, πολιτιστικά και κοινωνικά δρώμενα της «Πόλης του Φωτός», ενώ φυσικά διαθέτει και δικό του site με όλες τις πληροφορίες που θα χρειαστεί ο φίλαθλος, κάτι που δεν ισχύει στην περίπτωση του δικού μας All-Star Game.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κλείνοντας, θα θέλαμε να αναφερθούμε και στην όμορφη ιδέα για τον αγώνα συμπερίληψης που θα διεξαχθεί με την συμμετοχή ανδρών, γυναικών, δημοσιογράφων celebrities και αθλητών με αμαξίδιο. Πράγματι η συγκεκριμένη δράση έχει την δυνατότητα να περάσει κάποια πολύ δυνατά μηνύματα και να αναδείξει ότι το μπάσκετ μας ενώνει όλους, είναι κρίμα λοιπόν στο Δελτίο Τύπου να χρησιμοποιείται η λανθασμένη και προσβλητική λέξη «καρότσι» αντί της λέξης «αμαξίδιο».  Άλλωστε η ομοσπονδία που συνυπάρχει και θα πορευτεί μαζί με τον ΕΣΑΚΕ (Βasket League) είναι η ΟΣΕΚΑ (Ομοσπονδία Σωματείων Ελλήνων Καλαθοσφαιριστών με αμαξίδιο).

 

 

 

H ιδέα, στο συγκεκριμένο αγώνα, να γεμίσετε το γήπεδο με μαθητές και σχολεία μήπως είναι καλύτερη, όπως έχει γίνει πολύ παλαιότερα στην Λαμία για παράδειγμα;

 

Είπα Λαμία και θυμήθηκε εδώ η ομάδα των παιδιών στο site, το All Star Game γυναικών το 2007…

… μια γεύση από ό,τι ονειρευόμαστε:

 

 

YΓ. Αν οι Ηρακλής και Πανιώνιος πχ προκριθούν τελικά στο Final 8 του Κυπέλλου οι οπαδοί τους θα πληρώσουν έξτρα εισιτήρια για τη συμμετοχή τους;

ΥΓ2. Ακόμα αναμένουμε επίσημη ανακοίνωση για τη ματαίωση της συνεργασίας της Basket League με κεντρικό χορηγό έπειτα από άρνηση των ομάδων…

The post Basket League για… κλάματα – Ερασιτεχνικό marketing σε επαγγελματικό άθλημα appeared first on Basketblog.