Αρχική

Το ρομποτικό θαύμα της Ελλάδας: Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

 Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

Η δεύτερη θέση της Ελλάδας στην Ολυμπιάδα ρομποτικής που έγινε στο Ντόρτμουντ με τη συμμετοχή 365 ομάδων από 73 χώρες και η ανάδειξη της σε πανευρωπαϊκή δύναμη προκάλεσε αίσθηση στην παγκόσμια κοινότητα αλλά και μία μεγάλη απορία:

Πως είναι δυνατόν από το προβληματικό εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας να βγαίνουν παιδιά θαύματα που εντυπωσιάζουν ακόμα και τους γκουρού της παγκόσμιας κοινότητας;

«Δεν είναι τίποτα τυχαίο»

Βασικό ρόλο έχει διαδραματίσει ο μη κερδοσκοπικός Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas είναι ο κύριος φορέας διεξαγωγής διαγωνισμών εκπαιδευτικής ρομποτικής στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ο ιδρυτής της WRO Hellas και φυσικός Ιωάννης Σομαλακίδης μίλησε στο ethnos.gr για το φαινόμενο των άθλων και των μεγάλων διακρίσεων που πετυχαίνουν οι Έλληνίδες μαθήτριες και οι Έλληνες μαθητές: «Δεν είναι τίποτα τυχαίο. Από τη σεζόν 2007-08 που ξεκινήσαμε έχουμε κάνει σκληρή δουλειά μέσα από την WRO Hellas που είναι και ο επίσημος φορέας διοργάνωσης της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WR για την Ελλάδα, μέσα από την οποία αναδεικνύονται κάθε χρόνο οι ομάδες που εκπροσωπούν τη χώρα μας στον παγκόσμιο τελικό της World Robot Olympiad.

Παιδιά από δημόσια αλλά και ιδιωτικά σχολεία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας έχουν καταφέρει άθλους και έχουν φέρει την χώρα μας στο προσκήνιο των εξελίξεων. Κάθε χρόνο κάνουμε δωρεάν σεμινάρια σε 1000 εκπαιδευτικούς.

Ετσι προχωράμε και διαδίδουμε τη γνώση. Τα παιδιά αλλάζουν, εξελίσσονται μέσα στην επιστημονική κοινότητα και παράλληλα οι προπονητές μας δουλεύουν με μοναδικό σκοπό να διαδώσουν αυτή τη γνώση».

Τεράστιες είναι οι ελληνικές διακρίσεις στην παγκόσμια κοινότητα ρομποτικής

 Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

«Πρωτοπόρος η Ελλάδα στη ρομποτική»

Ενδιαφέρον έχει η τοποθέτηση του Ιωάννη Σομαλακίδη για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας στη ρομποτική: «Στην Ελλάδα γίνονται άλματα σε αυτόν τον τομέα. Είμαστε πρωτοπόροι σε όλη την Ευρώπη. Η ρομποτική βρίσκει παντού εφαρμογές. Από την ιατρική μέχρι την γεωργία. Τα παιδιά μας έχουν πετύχει άθλους τα τελευταία χρόνια και κάθε χρόνο όλο και γιγαντώνεται και εξελίσσεται μαζί με τις μεγάλες ταχύτητες εξέλιξης της τεχνολογίας. Για αυτό έχει μεγάλη σημασία το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να ακολουθήσει την εξέλιξη, να συνεργαστεί αρμονικά με τους φορείς που έχουν την τεχνογνωσία και να παραχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Το λάθος και η επιπλέον διδασκαλία

 Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

«Θα είναι λάθος εάν επιχειρήσει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να εντάξει τη ρομποτική μέσα στις ώρες διδασκαλίας. Δεν θα το πετύχει διότι μέχρι να το σχεδιάσει και να εξοπλιστεί θα έχει χαθεί χρόνος και χρήμα και κυρίως θα χαθεί η εξέλιξη της τεχνολογίας. Πρέπει να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία των ανθρώπων που έχουν δουλέψει πάνω σε αυτόν τον τομέα και η επιτυχία θα είναι σίγουρη. Ολα αυτά πρέπει να γίνονται μετά το πέρας των προγραμματισμένων ωρών διδασκαλίας».

«Η Ευρώπη έχει μείνει πίσω»

 Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

Ο Σομαλακίδης είναι απογοητευμένος από τους αργούς ρυθμούς που κινείται η Ευρώπη πάνω στον τομέα της ρομποτικής: «Η Ευρώπη έχει μείνει πίσω. Ξεκάθαρα. Θα πρέπει να ακολουθήσει τις εξελίξεις. Έχει μείνει πίσω σε σύγκριση με την Ασία. Φωτεινή εξαίρεση είναι το Ισραήλ που ακολουθεί ένα πρωτοπορειακό πρόγραμμα και πραγματικά έχει φοβερά αποτελέσματα. Αλλά και εμείς είμαστε σε άριστο σημείο. Είμαστε πρώτοι στην Ευρώπη και αυτή τη δυναμική πρέπει να την αξιοποιήσουμε και να την εντατικοποιήσουμε και για τις επόμενες γενιές. Κανένα παιδί που συμμετέχει σε αυτά τα προγράμματα δεν χάνεται. Όλα προχωρούν και έχουν βέβαιο μέλλον».

 Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

Η ελληνική ντριμ τιμ που αγωνίστηκε στην Ολυμπιάδα του Ντόρτμουντ είχε 8 ομάδες και 40μελη αποστολή.

Η ομάδα που έκανε τη μεγάλη υπέρβαση ήταν η Robocores από την Πάτρα και αποτελείται από την Αλίκη Ράγκου - πρωτοετή φοιτήτρια Χημικών Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών - τον Κωνσταντίνο Μαζαράκη, μαθητή 3ης Λυκείου στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Πατρών, τον Γιάννη Ράγκο - μαθητή 1ης Λυκείου στο 13ο ΓΕΛ Πατρών - και τον προπονητή τους, Σπύρο Τσουκαλά, που ασχολείται με τις startups.

Η Robocores κατέκτησε τη δεύτερη θέση ανάμεσα σε 34 ομάδες από όλο τον κόσμο καθώς με το σύστημα Pop2See Smart Class κατάφεραν να μετατρέψουν τα μηνύματα που γράφει ο καθηγητής στον πίνακα σε γραφή Μπράιγ ώστε να διευκολύνονται οι μαθητές με προβλήματα όρασης ώστε να παρακολουθούν το πρόγραμμα των γενικών σχολείων και των πανεπιστημίων, καταγράφοντας και υπαγορεύοντας σημειώσεις, διαβάζοντας κείμενα από τον πίνακα ή τα βιβλία. «Αντιμετωπίσαμε αρκετά τεχνικά προβλήματα της τελευταίας στιγμής τα οποία επιλύθηκαν, προκειμένου το σύστημά μας να μπορεί να παρουσιαστεί πλήρες ενώπιον των κριτών», σημείωσαν η Αλίκη Ράγκου, ο Κωνσταντίνος Μαζαράκης και ο Γιάννης Ράγκος.

Η στιγμή της απονομής στην ομάδα Robocores:

Η Μαρίνα Τριανταφυλλίδη, που συνόδευσε την αποστολή στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής, ήταν από τους πρώτους ανθρώπους που χρησιμοποίησαν το σύστημα της ομάδας. Έχοντας αντιμετωπίσει προβλήματα ως μαθήτρια με απώλεια όρασης, η συμβολή της στην εξέλιξη των συσκευών της ομάδας ήταν ιδιαίτερα σημαντική, καθώς μπορούσε να αναδείξει τις πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν.

Ρομποτάκια μετάφεραν κύβους

Τεράστια ήταν η επιτυχία της ομάδας των μαθητών από το Λύκειο της Λάρισας καθώς στην κατηγορία robo missions κατασκεύασαν ρομποτάκια για μεταφορά κύβων σε προκαθορισμένο πλαίσιο πάνω σε τραπέζι και πήραν την 9η θέση.

«Ασύλληπτη» επιτυχία χαρακτήρισε ο Ιωάννης Σομαλακίδης και την 5η θέση μαθητών Λυκείου ιδιωτικού σχολείου της Αθήνας για τους κάδους ανακύκλωσης καθώς κατασκεύσαν αισθητήρες που αναγνωρίζουν εάν ο πολίτης χρησιμοποιεί τους κάδους. «Δεν πήραν μόνο μία υψηλή διάκριση αλλά και ένα βραβείο για start up καθώς αναμένεται να υιοθετηθεί από μεγάλη εταιρία», πρόσθεσε ο Σομαλακίδης.

Από τις πιο επιτυχημένες παρουσίες είχε η Ελλάδα στην Ολυμπιάδα της Γερμανίας

Κορυφαίο πλασάρισμα πήρε και ομάδα από Λύκειο της Χαλκίδας που κατάφερε να οδηγήσει ρομποτικά αυτοκίνητο μέσα σε πίστα με εμπόδια χωρίς φυσικά οδηγό. Το χρυσό μετάλλιο πήρε η ομάδα της Ταϊβάν με χρόνο 35 δευτερόλεπτα ενώ η ελληνική ομάδα έκανε 42΄΄ που ήταν από τις κορυφαίες επιδόσεις και χάρισε στην ελληνική ομάδα την 5η θέση.

Ρομποτικό τένις

Πολύ καλή παρουσία με 11η θέση είχε η ομάδα μαθητών από Λύκειο της Καλαμάτας που διαγωνίσθηκε σε ρομποτικό τένις και πιο συγκεκριμένα σε μικρούς παίκτες ρομπότ που με ειδικούς αισθητήρες μπορούσαν να παίξουν τένις.

Δυνατές ήταν οι ελληνικές παρουσίες

 Φυσικός εξηγεί πως γίναμε πρώτη δύναμη στην Ευρώπη

Ραντεβού στον Παναμά

Η Ολυμπιάδα του 2023 θα γίνει στον Παναμά και όπως είπε ο Ιωάννης Σομαλακίδης μέχρι το τέλος του έτους θα βγουν οι θεματικές που θα διαγωνιστούν οι μαθητές. «Επειδή ο Παναμάς βρέχεται από τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό Ωκεανό εκτιμώ πως το στοιχείο του νερού θα παίξει πρωταγωνιστικό στις εφαρμογές που θα ζητηθούν. Και σε αυτόν τον τομέα πιστεύω η νέα γενιά Ελλήνων μαθητών και οι καθηγητές τους θα ετοιμάσουν μεγάλα πράγματα και θα εντυπωσιάσουν. Και οι επόμενες γενιές θα καθιερώσουν την Ελλάδα ως παγκόσμια και ευρωπαϊκή υπερδύναμη στη ρομποτική».