Αρχική

Είναι το παιδί σας έτοιμο για τον οργανωμένο παιδικό αθλητισμό;

Η Δώρα
Ιωακειμίδου επιμελείται την "Εκπαίδευση Γονέων"
Κάθε τέτοια
εποχή, αρχές Σεπτεμβρίου περίπου, οι γονείς που έχουν πιτσιρικάδες,
προβληματίζονται πέρα των θεμάτων που άπτονται της εκπαίδευσης, αν ήρθε η ώρα
να γράψουν το βλαστάρι τους σε μια ακαδημία ποδοσφαίρου. Και αν ναι, ποια Σχολή
Ποδοσφαίρου θα ήταν η κατάλληλη; Και αν ανακαλύψουν την σωστή ακαδημία, πως να
το χειριστούν μετά...
Αν μένουν σε
μεγάλη πόλη και οι επιλογές είναι πολλές, να γράψουν το παιδί τους σε ακαδημία
ΠΑΕ, σε ερασιτεχνική ή σε ιδιωτική; Αν πάλι υπάρχει μία και μοναδική διαθέσιμη
στην ευρύτερη περιοχή, τι θα πρέπει να προσέξουν;

Για όλα τα
παραπάνω, η απάντηση είναι περισσότερο περίπλοκη από όσο φαίνεται.
Όμως, αυτό το
άρθρο εστιάζει στην ετοιμότητα του παιδιού να ενταχθεί σε οργανωμένη Σχολή
εκμάθησης ποδοσφαίρου.
Η ετοιμότητα
στον αθλητισμό δεν έχει να κάνει με μια συγκεκριμένη ημερομηνία γέννησης και
επειδή μια ακαδημία προσφέρει αθλητικές ομάδες για τετράχρονα η πεντάχρονα
παιδιά, αυτό δεν σημαίνει ότι οι γονείς είναι υποχρεωμένοι να εγγράψουν το
παιδί τους σε μια ομάδα, ούτε βέβαια τους εξαναγκάζει κάποιος να θεωρήσουν  ότι αυτό είναι το καλύτερο για το παιδί.
Δεν υπάρχει
τέτοιος κανόνας!
Η ετοιμότητα
δεν έχει σχέση με το πότε γράφτηκε στην ομάδα το παιδί του γείτονα.
Για να
προσδιοριστεί πότε ένα παιδί είναι έτοιμο για τον αθλητισμό, πρέπει να μάθουμε
λίγα πράγματα για τη σωματική και ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών.
Παρακάτω θα
δίνονται ορισμένες οδηγίες που θα βοηθήσουν τους γονείς να καθορίσουν πότε το
παιδί είναι έτοιμο.
Πότε λοιπόν, ένα παιδί είναι έτοιμο;
Κάθε παιδί
αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό, αλλά όλα περνούν από τα ίδια αναπτυξιακά
στάδια.
Όταν θα
αναπτυχθεί σωματικά, ψυχολογικά και διανοητικά, τότε θα μπορεί και να
συμμετέχει σε "ανταγωνιστικά" οργανωμένο αθλητισμό.
Για τα
περισσότερα παιδιά, η σωματική ετοιμότητα (να έχει τη δύναμη και την αντοχή για
τις απαιτήσεις του κάθε αθλήματος) δεν είναι μεγάλο ζήτημα.
Η ψυχολογική
και η διανοητική ετοιμότητα είναι πιο περίπλοκη.
Για τους
ειδικούς του παιδικού αθλητισμού, "ψυχολογικά έτοιμα είναι τα παιδιά που
επιθυμούν "να συγκρίνουν τις επιδεξιότητές τους με άλλους" και έχουν
φτάσει σε ένα  διανοητικό επίπεδο που τα
επιτρέπει να κατανοήσουν την διαδικασία του ανταγωνισμού".
Οι
περισσότερες ενώσεις προπονητών και ειδικοί επιστήμονες παγκόσμια, προτείνουν
την ηλικία των 12 ετών ως ιδανική για να ξεκινήσει ένα παιδί ένα κατάλληλα
οργανωμένο πρόγραμμα που δίνει έμφαση στον ανταγωνισμό (αποτέλεσμα του αγώνα,
βαθμολογίες, εντάσεις κλπ.), αφού περίπου σε αυτήν την ηλικία φτάνει σε
διανοητική ετοιμότητα που του επιτρέπει να αντιλαμβάνεται τις ανταγωνιστικές
διαδικασίες και ταυτόχρονα να ωφελείται στο μέγιστο δυνατό από αυτές.
Στις
μικρότερες ηλικίες (6-11) πρέπει να δίνεται έμφαση στην ψυχαγωγία, στην
κοινωνικοποίηση, στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, στην εκμάθηση των δεξιοτήτων
και στη ελεύθερη έκφραση των παιδιών.
Στις
προσχολικές ηλικίες (4-6 ετών) κατάλληλα αναπτυξιακά προγράμματα θεωρούνται
εκείνα που επικεντρώνονται στην εξερεύνηση του αθλήματος, στο ελεύθερο
παιχνίδι, σε χαλαρά οργανωμένα ψυχαγωγικά παιχνίδια που αυξάνουν την
ευχαρίστηση του παιδιού από την ενεργή συμμετοχή του.
Αυτό που έχει
σημασία τελικά είναι πως το κάθε παιδί θα πρέπει να ξεκινάει με ένα ειδικό
πρόγραμμα και με κατάλληλες συνθήκες για το συγκεκριμένο επίπεδο ανάπτυξής του.
Αγαπητοί
γονείς, δεν υπάρχει τίποτε λανθασμένο στο να θέλετε να εγγράψετε το μικρό παιδί
σας σε μία αθλητική δραστηριότητα.
Αντίθετα,
πρέπει να του προσφέρετε σωματικά όσο το δυνατόν περισσότερη κίνηση. Και εγώ
προσωπικά είμαι απόλυτα υπέρμαχος τα παιδιά να μη μένουν σπίτι, αλλά να
συμμετέχουν σε δράσεις!
Όμως είναι
σημαντικό να θυμάστε, ότι τα παιδιά έχουν μοναδικές αναπτυξιακές ανάγκες, οι
οποίες εξαρτώνται από το αναπτυξιακό στάδιο που βρίσκεται το κάθε παιδί.
Πριν
αποφασίσετε να εγγράψετε σε ένα αθλητικό πρόγραμμα το παιδί σας, καλύτερα να
ερευνήσετε εάν η διαχείριση από τους υπεύθυνους του συγκεκριμένου προγράμματος,
είναι "αναπτυξιακά κατάλληλη".
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΘΕΤΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΙΝ ΓΡΑΨΟΥΝ
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ΕΝΑ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ
Η έρευνα για
έναν καλό αθλητικό σύλλογο αξίζει τον κόπο, αφού μακροπρόθεσμα θα ωφεληθούν και
το παιδί και η οικογένεια. Καλό θα είναι λοιπόν οι γονείς πριν την απόφαση της
εγγραφής, να θέσουν τα παρακάτω δέκα ερωτήματα και να περιμένουν να πάρουν
ΣΑΦΕΙΣ και ΞΕΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ, αφού πρώτα υπολογίσουν τις χιλιομετρικές
αποστάσεις και το χρόνο που θα διατεθεί.
(Τα ερωτήματα
δεν είναι με σειρά προτεραιότητας)
1. Είναι
διπλωματούχοι οι προπονητές; Έχουν την απαιτούμενη εμπειρία;
2. Ο ίσος
χρόνος συμμετοχής του κάθε παιδιού αποτελεί αρχή του συλλόγου;
3. Δίνεται
σημασία στην ανάπτυξη των τεχνικών επιδεξιοτήτων του αθλήματος;
4. Τηρούν οι
χώροι άθλησης τις προδιαγραφές ασφαλείας; Συντηρούνται καλά;
5. Ποιά είναι
η αναλογία μεταξύ προπονήσεων και αγώνων; (Οι 3 ή 4 προπονήσεις ανά αγώνα,
είναι η κατάλληλη αναλογία για τα μικρά παιδιά).
6. Η κατανομή
σε ομάδες εγγυάται την ασφάλεια και την ψυχαγωγία των παιδιών;
7. Υπάρχει
επαρκής υλικοτεχνική υποδομή;
8. Ενθαρρύνονται
και επαινούνται τα παιδιά για τις προσπάθειές τους;
9. Λαμβάνονται
υπόψη οι ανάγκες των παιδιών; Γίνονται για παράδειγμα οι προπονήσεις σε βολικές
ώρες και πόσο διαρκούν;
Υπάρχει
περίπτωση οι χρονικές απαιτήσεις να εμποδίσουν τα παιδιά από το να συμμετάσχουν
σε άλλες δραστηριότητες και να αναλάβουν άλλες ευθύνες;
10. Ποιο είναι
το συνολικό κόστος, συμπεριλαμβανομένων και της συμμετοχής σε εκδηλώσεις,
τουρνουά ή προπονητικά καμπ.
11. Υπάρχει
τεχνικός διευθυντής ο οποίος να ενημερώνει τους γονείς για τη πορεία των
παιδιών; Κάθε πότε γίνονται συναντήσεις γονέων - προπονητών;
12. Υπάρχει
εσωτερικός κανονισμός; Τηρείται από όλους;
13. Οι
εκδηλώσεις της ακαδημίας έχουν ενημερωτικό και φιλανθρωπικό χαρακτήρα;
(Σαφώς,
προκύπτουν δεκάδες ακόμη ερωτήματα, αλλά το παραπάνω υπόδειγμα, δείχνει τη
λογική σύμφωνα με την οποία μπορεί να κινηθεί κάποιος σε πρώτη φάση).
Η ιστορία ενός
παιδιού με το όνομα Johnny (Γιάννης)
Αν κάθε παιδί
που συμμετείχε στον αθλητισμό εμπλουτιζόταν με αυξημένη αυτοπεποίθηση,
μεγαλύτερη αντιλαμβανόμενη ικανότητα, αυξημένα εσωτερικά κίνητρα και μεγαλύτερη
αυτοεκτίμηση, τότε ο κόσμος και η κοινωνία στο σύνολο της θα ήταν καλύτερος για
το παιδί αυτό.
Δυστυχώς, δεν
ισχύει πάντα κάτι τέτοιο, όπως αποκαλύπτει και η ιστορία που ακολουθεί:
Αυτή είναι η
ιστορία ενός παιδιού με το όνομα Johnny, που δεν είχε ακόμη πετύχει να
αποκρούσει μια μπαλιά στο baseball.
Μια μέρα, μετά
από πολλές προσπάθειες, το αγόρι για πρώτη φορά στη μικρή ζωή του κατόρθωσε να
αποκρούσει τη μπαλιά.
Ξετρελαμένο
από χαρά και ενθουσιασμό, το αγόρι άρχισε να χοροπηδάει πάνω κάτω με χαρά, ενώ
οι γονείς του και οι άλλοι θεατές ζητωκραύγαζαν για την επιτυχία του.
Πάνω στον
ενθουσιασμό του όμως, ξέχασε ότι έπρεπε να τρέξει στην πρώτη βάση.
Γεμάτος θυμό,
ο προπονητής τον άρπαξε και του είπε, "Johnny, ηλίθιε δεν μπορείς ούτε να
τρέξεις ως την πρώτη βάση. Δεν θα έχεις ξανά την ευκαιρία να παίξεις στην δικιά
μου ομάδα".
Φυσικά, ο
Johnny δεν ασχολήθηκε ξανά με τον αθλητισμό...
Η εμπειρία του
θα μπορούσε να είναι μια από τις καλύτερες στιγμές της ζωής του, αλλά ένας
απαίδευτος, χωρίς ευαισθησία, ερασιτέχνης προπονητής τη μετέτρεψε σε μια από
τις χειρότερες στιγμές της ζωής του...
ΓΙΑΤΙ ΘΑ
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΓΓΡΑΨΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΣΕ ΜΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ;
Για τα
περισσότερα παιδιά στην Ελλάδα το ποδόσφαιρο παίζει ένα μεγάλο ρόλο στην
καθημερινότητα τους.
Θα ήταν καλό,
αν δίνατε και στο δικό σας παιδί, μία αίσθηση ότι "ανήκει" κάπου, η
οποία θα το βοηθούσε να διαμορφώσει χαρακτήρα, αυτοπεποίθηση και θα το
προσανατόλιζε προς έναν υγιή τρόπο ζωής.
Οι έρευνες
έχουν αποδείξει ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στο ποδόσφαιρο, αλλά προσοχή,
"μόνο αν το περιβάλλον είναι θετικό και προσφέρει ευχαρίστηση",
αποκτούν τα παρακάτω οφέλη:
Αναπτύσσουν
αυτοπεποίθηση και αυτοπειθαρχία
Διατηρούν καλή
φυσική κατάσταση και υγεία
Μαθαίνουν να
βάζουν στόχους
Αντιλαμβάνονται
καλύτερα την ομαδικότητα και την συνεργασία
Διαχειρίζονται
πιο σωστά μίαν απογοήτευση και "επανακάμπτουν" πιο εύκολα
Ελέγχουν
καλύτερα την κριτική
"Ως
γονιός έχετε μια σπουδαία ευκαιρία να κάνετε την αληθινή διαφορά στη ζωή του
παιδιού σας. Γίνετε πρεσβευτής του θετικού γονικού αθλητικού ρόλου".
*Το
acadimies.gr ευχαριστεί τον Αλέξανδρο Σκήπο, Καθηγητή Φυσική Αγωγής (Α.Π.Θ) -
Προπονητής Ποδοσφαίρου (UEFA  -
Διπλωματούχος Αθλητικής Ψυχολογίας (DERRY COLLEGE)